De Kapel van de Heren in Boussu is een van die monumenten die we passeren zonder te beseffen welke schat ze wel niet bevatten. Gebouwd tegen de kerk van Saint-Géry herbergt hij nochtans de mooiste renaissancemausolea van België!
 
Op de muren van de kerk van Saint-Géry, op wandelafstand van de Grand-Place, geeft een klein bordje "de Kapel van de Heren” aan. De kapel, die grenst aan het kerkkoor, zou onopgemerkt kunnen blijven, maar de verrassing van de bezoeker is groot wanneer hij de deuren binnengaat en tegenover deze mausolea, gisants, urnen en andere grafstenen komt te staan waarvan sommige dateren van de 16e eeuw!
 
Als pantheon van de lokale geschiedenis bevat het gebouw de laatste rustplaatsen van de graven van Boussu zonder wie de stad een ander gezicht zou hebben. Op de begane grond trekt het mausoleum van Jean de Hennin-Liétard onvermijdelijk de aandacht van de bezoekers. Het is volledig van marmer en verfraaid met zeer grote albasten standbeelden. Kenners zullen de expertise herkennen van Jacques Du Brœucq, kunstenaar en architect van Mons, die het kasteel op wandelafstand hiervandaan heeft gemaakt. Als kolonel van de keizerlijke cavalerie was Jean de Hennin-Liétard stalmeester van keizer Karel V! 
 
Bij de familie Hennin-Liétard zult u ook het polychrome mausoleum van Maximilien de Hennin-Liétard ontdekken. Vier beelden in witte steen van Avesnes knielen voor Christus. Of dat van Maximilien II met zeer geraffineerde decoraties.
 

Gisants die echt lijken

De 16e eeuwse gisants buiten de mausolea zullen u ook niet onverschillig laten... De eerste stelt een rottend lijk voor dat wordt opgegeten door wormen! Op het uitgemergelde lichaam zitten vreemde platte dieren die lijken op kleine slangen of bloedzuigers. Het tweede beeldt een man uit die op sterven ligt, gedeeltelijk bedekt met een laken en het hoofd rustend op een mat. Verschillende studies zien er ook het werk van Jacques Du Broeucq in. 
 
Aan weerszijden van het koor bevinden zich grafurnen gemaakt van wit en zwart marmer die dateren van de 19e eeuw. Ze bevatten de harten van Joséphine de Mérode en Louis-Charles-Victor Riquet de Caraman, graaf van Boussu.
 

Een museum voor religieuze kunst

Maar daar blijft het niet bij... De twee gewelfde transepten op de verdieping bevatten elk een galerij: in het noorden de zogenaamde galerij van de vrouwen en in het zuiden die van de mannen! Deze galerijen stelden de heer en zijn echtgenote in staat om de diensten apart bij te wonen zonder in contact te komen met andere gelovigen. Vandaag is er een klein museum voor religieuze kunst in ondergebracht dat ons een reis door de tijd laat maken. Op het programma: polychrome houten beelden van de 12e tot de 17e eeuw, fragmenten van de preekstoel, van lezenaars, altaarboeken, kandelaars en vele kelken, relikwieën, cibories, monstransen, wierookvaten en kazuifels. Deze voorwerpen zijn voor het merendeel afkomstig van de parochie Saint-Géry van Boussu en de parochie Saint-Martin van Hornu.